Dobór barier drogowych to kluczowy element zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Wybór odpowiednich barier zależy od szeregu czynników, w tym przepisów prawnych, takich jak rozporządzenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. dotyczące przepisów techniczno-budowlanych dróg publicznych. W artykule omówimy najważniejsze zasady, jakimi należy kierować się przy doborze barier drogowych, a także szczegółowo przedstawimy zagadnienia związane z barierami energochłonnymi.
Przy projektowaniu i doborze barier drogowych najważniejszymi aktami prawnymi są:
Zgodnie z przepisami, przy doborze barier ochronnych kluczowe znaczenie mają:
Należy również pamiętać, że bariera energochłonna jest stosowana tam, gdzie standardowa bariera nie zapewnia wystarczającego poziomu bezpieczeństwa lub nie jest możliwa do zamontowania.
Projektowanie barier drogowych jest ściśle powiązane z prędkością dopuszczalną na drodze. Zgodnie z przepisami, bariery ochronne projektuje się w następujących przypadkach:
W przypadku drobnych zagrożeń, w których standardowe bariery ochronne nie wystarczą, projektuje się osłony energochłonne. Są one niezbędne w miejscach, gdzie bariera nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Wszystkie bariery drogowe muszą spełniać wymagania określone w Polskiej Normie dotyczącym systemów ograniczających drogę. Bariera ochronna powinna:
Aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa, projektowanie barier drogowych powinno uwzględniać następujące wymagania:
W przypadku mostów czy wiaduktów, dopuszcza się ingerencję bariery w przestrzeń skrajni, pod warunkiem zachowania minimalnej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów, szczególnie gdy prędkość na drodze nie przekracza 90 km/h.
Dobór odpowiednich barier drogowych oraz barier energochłonnych jest niezbędnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drogach publicznych. Warto zwrócić uwagę na przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i GDDKiA, które określają standardy techniczne i bezpieczeństwa. Przestrzeganie norm pozwala na efektywne i bezpieczne projektowanie barier drogowych, dostosowanych do różnych warunków i prędkości pojazdów.