Dobieranie barier energochłonnych


 

Podstawą przy doborze barier drogowych przez projektantów czy kierownictwo (w momencie gdy parametr barier nie jest narzucony) jest rozporządzenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące  stosowania barier na drogach krajowych oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Rozporządzenia dostępne są pod podanymi linkami, a my postaramy się przybliżyć Państwu kilka zagadnień związanych z barierami energochłonnymi. 

Rozporządzenie GDDKiA

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury

 

Z rozporządzeń wynika między innymi to (co często stanowi zagwozdkę u Naszych Klientów) że przy doborze barier drogowych kierujemy się parametrami czyli poziomem powstrzymywania oraz szerokością pracującą bariery, a nie rozstawem słupa.

 

 

Projektowanie barier, a prędkość pojazdów

Barierę ochronną projektuje się na drodze, na której prędkość dopuszczalna wynosi:

1) więcej niż 50 km/h, jeżeli nie można zaprojektować odpowiedniej szerokości strefy bez przeszkód;

2) więcej niż 50 km/h, ale nie więcej niż 70 km/h, jeżeli zaprojektowano szerokość strefy bez przeszkód, a poziom ryzyka wystąpienia negatywnych skutków ciężkich wypadków i kolizji drogowych związanych z niekontrolowanym zjechaniem pojazdu z jezdni jest wysoki;

3) nie więcej niż 50 km/h, jeżeli poziom ryzyka wystąpienia negatywnych skutków ciężkich wypadków i kolizji drogowych związanych z niekontrolowanym zjechaniem pojazdu z jezdni jest wysoki.

Osłony energochłonne projektuje się w miejscach punktowych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu, w których nie można zaprojektować bariery ochronnej lub w których bariera ochronna nie zapewni niezbędnego poziomu bezpieczeństwa ruchu.

Na drogach projektuje się bariery ochronne klasyfikowane zgodnie z Polską Normą dotyczącą systemów ograniczających drogę. cyt:"ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych"

 

 

Uwagi do projektowania barier z rozporządzenia Ministra Infrastruktury

Barierę ochronną projektuje się w taki sposób, aby:

1) ograniczała możliwość niekontrolowanego zjechania pojazdu z jezdni lub pobocza przed przeszkodą i za nią – przez zapewnienie odpowiedniego poziomu powstrzymywania;

2) maksymalne dopuszczalne odkształcenie bariery, określone znormalizowaną szerokością pracującą oraz znormalizowanym wychyleniem pojazdu, było nie większe niż dostępna przestrzeń bez przeszkód oraz nie ingerowało w skrajnię;

3) poziom intensywności zderzenia, określony współczynnikiem ASI, był nie większy niż A, a w trudnych warunkach lub w przypadku stosowania barier o podwyższonych poziomach powstrzymywania – nie większy niż B.

 

Dopuszcza się ingerencję maksymalnego dopuszczalnego odkształcenia bariery w skrajnię:

1) chodnika, drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów na moście lub wiadukcie, jeżeli prędkość dopuszczalna na drodze wynosi nie więcej niż 90 km/h, a po odkształceniu bariery zachowana będzie wolna przestrzeń o szerokości nie mniejszej niż 1,00 m dla pieszych, osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, rowerów, hulajnóg elektrycznych lub urządzeń transportu osobistego;

2) chodnika dla obsługi na drogowym obiekcie inżynierskim lub w nim.

cyt: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych"

Masz pytania lub wątpliwości?

Potrzebujesz porady?

Oferta

Menu

Firma
Oferta
Referencje
Kontakt